joris en de draak

Algemene informatie
Locatie De Efteling - Ruigrijk
Type Houten race-achtbaan
Bouwer(s) Great Coasters International
Opdrachtgever De Efteling
Status Geopend
Opening 1 juli 2010
Eigenschappen
Topsnelheid 75 km/u
Baanlengte 2 × 810 m
Baanhoogte 25 m
Maximale g-kracht 3 g
Aantal inversies 0
Ritduur 2 min
Aantal treinen 4
Capaciteit 1700 per uur
Overig
Kosten  12.500.000
Minimale lengte 120 cm voor en achter
110 cm midden

Joris en de Draak is een houten race-achtbaan in attractiepark de Efteling, opgebouwd rond de legende van Sint Joris en de Draak.

De attractie ligt in het themagebied Ruigrijk aan de voormalige Kanovijver, op de plaats van de voormalige Pegasus, welke medio 2009 afgebroken is. De opening stond eerst gepland op 1 juni 2010, later is deze datum een maand opgeschoven naar 1 juli 2010.


Joris en de Draak in aanbouw

Geschiedenis

Nadat er al enige tijd geruchten gingen over een mogelijke sluiting van de Pegasus, liet de Efteling in juli 2009 weten dat de Pegasus vervangen ging worden door een dubbele houten achtbaan die de naam Joris en de Draak zou gaan dragen.

Op 8 oktober 2009 publiceerde de gemeente Loon op Zand de bouwaanvraag en een dag later verschenen de bouwtekeningen op internet.

In december 2009 zijn de betonnen footers geplaatst en werden de eerste houten constructies zichtbaar. Vanaf 5 januari 2010 zijn de eerste bouwkranen geplaatst en werd er met zo'n 50 man aan de baan gebouwd. Op 3 februari 2010 werd het hoogste punt van de achtbaan bereikt.

Op 11 juni 2010 vonden de eerste testritten plaats. Op 27 juni was het drakenstrijderstoernooi Nickelodeon waar de deelnemers streden om de eerste ritten met publiek. Op 28 juni mocht het Eftelingpersoneel een ritje maken en een dag later waren de mensen aan de beurt die een sneak preview hebben gewonnen met een code gekregen bij aankoop van een blokje hout van de Pegasus. Op 30 juni was de persopening en sinds 1 juli 2010 is de baan geopend voor alle gasten van het park.

Achtergrond

De hoofdontwerper van de achtbaan is Karel Willemen, die eerder al De Vliegende Hollander ontwierp. De bouwer van de baan is Great Coasters International, dat in 2007 ook de Troy in Toverland heeft gebouwd. De naam en het thema verwijzen naar de legende van de heilige Joris. In de achtbaan nemen 2 treinen het tegen elkaar op om de draak te verslaan. De ene trein probeert dat met water, de ander met vuur. De trein die het eerst het finishbord heeft bereikt, wint de strijd.

Beide banen van Joris en de Draak zijn 810 meter lang (totaal dus 1620 meter), 25 meter hoog en de maximumsnelheid is 75km/u. Er zijn in totaal 4 treinen en de capaciteit is 1700 personen per uur. Om mee te rijden is een lichaamslengte van tenminste 1,10 meter en begeleiding door een volwassene vereist voor de bakjes in het midden van elke trein. Voor de iets wildere rit voor- en achterin de trein is de minimumlengte 1 meter 20 en is begeleiding niet verplicht. De baan strekt zich uit vanaf de Python tot aan de waterattractie Piraña. Om de achtbaan in de omgeving in te passen is het wandelpad langs de Pegasus verdwenen en vervangen door een nieuw pad, onder de achtbaan door en langs de 9 meter hoge bewegende draak die tussen de banen in het water ligt. Deze draak lijkt de treinen met zijn ogen te volgen als zij door de baan gaan. Af en toe spuugt de draak vuur wanneer een trein van de waterbaan voorbij komt. De vuurbaan wordt bestreden door de spetterende staart van de draak.