de python

De Python is een attractie in de Efteling. De Python werd geopend op 12 april 1981 en was destijds de langste achtbaan op het Europese vasteland. De Python heeft bovendien 4 inversies (twee loopings en twee kurkentrekkers), wat voor 1981 spectaculair was. Bovendien is deze achtbaan destijds in het park ter plekke in elkaar gelast, terwijl alle andere stalen achtbanen met bouten en moeren aan elkaar worden gemaakt.

algemene informatie

In het begin reed de Python met twee treinen gebouwd door Arrow Dynamics. Deze treinen werden in de jaren 90 vervangen. De beide treinen, oorspronkelijk geleverd door de firma Vekoma uit Vlodrop (Limburg), zijn in 2005 vervangen door treintjes van de uit het faillissement van Vekoma doorgestarte firma Kumbak Coasters. Vanaf seizoen 2006 rijden de treintjes met nieuwe beugels. Tevens is de sticker met slangenprint vervangen door spuitwerk en is er een staart toegevoegd. in totaal heeft de Python dus al drie paar treinen gehad.

De Python is een van de bekendste en meest bezochte attracties van de Efteling.

Technische gegevens

  • Baanlengte: 750 meter

  • Hoogte: 29 meter

  • Valafstand: 22 meter

  • Inversies: 4 (2 loopings en 2 kurkentrekkers)

  • Topsnelheid: 85 km/h

  • G-kracht: 3,5 positief

  • Leveranciers: Arrow (treinen/1981) Vekoma (baan/1981, treinen/1996); Kumbak Coasters (treinen/2005)

  • Aantal treinen: 2 treinen van elk 7 wagentjes (sinds 2006 met achteraan een klein wagentje als 'staart', hier kunnen echter geen passagiers in), met 4 stoelen per wagen; 28 passagiers totaal per trein

Problemen

In september 2005 was er een incident, waarbij een wiel afbrak en een medewerker licht gewond raakte.

Nadat op 30 juli 2007 de trein van de achtbaan op het hoogste punt was vastgelopen, begon deze, tijdens de evacuatie, weer te rijden. Eén van de voorste passagiers kon nog net op tijd zijn eigen beugel dichttrekken. Een medewerker raakte lichtgewond. Een filmpje van het voorval verscheen een dag later op internet op o.a.

De fout van dit ongeluk was dat men achterin begon met de evacuatie zodat de achterkant van de trein lichter werd dan de voorkant. Doordat de trein half over de top van de kettinglift stond begon de trein vooruit te rijden. Andersom is overigens niet mogelijk, de trein kan niet achteruitrijden via de optakeling. De trein haakt dan namelijk in de terugrolbeveiliging. Na de gebeurtenis heeft de Efteling het evacuatieplan van de Python aangescherpt, bezoekers zullen nu altijd door de eigen bedrijfsbrandweer van de Efteling worden geëvacueerd en de trein zal worden vastgemaakt voordat evacuatie begint.

Niet toegankelijk voor

  • Personen met hoge bloeddruk en/of hartklachten.

  • Personen met een lengte onder de 1,20 meter.

  • Zwangere vrouwen.

  • Personen met bewegingsziekte.

  • Personen met rugklachten

Trivia

  • De treintjes lopen later op de dag sneller dan 's ochtends doordat de olie in de wiellagers opgewarmd is. De topsnelheid ligt later op de dag daardoor rond de 85 km/h.

  • In de wereld zijn (of waren) maar liefst vijf kopieën te vinden van de Python. Dit zijn onder andere Magic Mountain in het Italiaanse GardalandEuro-Loop in het Franse Europark en Montaña Rusa inDiverland in Venezuela, die overigens allemaal nog met de Arrowtreinen rijden. Euro-Loop in Europark stond vanaf 1988 als Miralooping in Mirapolis en vanaf 2002 als Mega Looping Bahn in Spree-Park. Sinds 2004 is de baan als Euro-Loop in Europark te vinden.

  • Er zijn nog meer Double Loop Corkscrew-banen van Vekoma te vinden, maar ze zijn niet allemaal gelijk aan de Python. Zo heeft bijvoorbeeld Big Loop in Heide-Park ongeveer hetzelfde ritverloop, maar het begin en eind zijn anders.

  • Een grote renovatie van de Python is bedacht onder de naam "Python Plus". Deze renovatie hield onder andere een verlengde en verhoogde baan in waarmee een hogere snelheid bereikt kon worden.Deze uitbreiding is echter nooit gerealiseerd en is sinds de komst van De Vliegende Hollander niet meer mogelijk.

  • De Python is de oudste attractie van de Efteling waarbij een actiefoto tijdens de rit wordt gemaakt, maar deze foto-installatie is er niet altijd geweest. Pas in 1994, dertien jaar na de opening van de achtbaan, werd deze geplaatst.